‘Eerste’ weekend in Fukuoka

Schermafbeelding 2013-04-01 om 09.39.28Afgelopen weekend heb samen met mijn mede-studenten activiteiten ondernomen. Tot woensdag hebben we nog vrij en deze dagen zijn geschikt om je klaar te maken voor het semester en nog leuke dingen te doen (alhoewel ik denk dat daar ook nog tijd voor is gedurende het semester :P). Om eerlijk te zijn, waren het niet bijzondere dagen om in alle geuren en kleuren over te vertellen :). 

Azië is goed vertegenwoordigd met Sri Lankese, Thaise, Koreaanse en Indonesische studenten!

Azië is goed vertegenwoordigd met Sri Lankese, Thaise, Koreaanse en Indonesische studenten!

Vrijdag moest er eerst een en ander geregeld worden met de ‘Residence Card’. Die vroegen we aan in de Higashi Ward Office, dat was een hele aparte ervaring! Het was er zo druk, maar helemaal niet chaotisch. Mensen zaten te wachten op hun beurt om van alles te regelen; het zag er eigenlijk best onprofessioneel uit, alsof je in een bureaucratisch kantoor in een Zuidoost-Aziatisch landje zat, maar volgens mij valt het hier wel mee. We waren snel aan de beurt, en na wat gestempel hier en daar, en de nodige paspoortcontroles konden we ons welkom pakket in ontvangst nemen!

Schermafbeelding 2013-04-01 om 09.05.42De volgende dag ben ik samen met Anis, Hana en Lina naar Tenjin gegaan omdat ieder nog wat spullen nodig had (ahum, gewoon shoppen in zijn pure betekenis). Ik voelde me een beetje een gids, aangezien het hier wel bekend terrein voor mij is en het voor hen de eerste keer was! We bezochten de grote winkelsketens zoals H&M, Forever21 en Abercrombie&Fitch. Fukuoka heeft eigenlijk nog een heel groot aanbod wat betreft winkelen! Daar heb je niet per se Tokyo voor nodig ;). Ik moet wel zeggen dat studeren in een stad die je kent, niet echt spannend aanvoelt; niet veel is ‘nieuw’ en indrukwekkend (natuurlijk, heb ik nog LANG niet alles gezien!), maar het zou anders zijn dan bijvoorbeeld in Osaka of Tokyo (ook al ben ik daar geweest). Fukuoka is ook een heel andere stad dan de grote, ‘bekendere’ steden van Japan, maar mag zeker NIET over het hoofd gezien worden!!

Trouwens, vanaf april dit jaar (3 april is de eerste vlucht!) biedt KLM nu rechtstreeks vluchten aan naar Fukuoka.. ik wacht al op de hordes Nederlanders ;), ook al zie ik dat nog zo snel niet gebeuren hihi.

Schermafbeelding 2013-04-01 om 09.26.05Zondag was er een Hanami-meeting met de internationale studenten in Ohori Park, want het zou waarschijnlijk een van de laatste dagen zijn dat de bloesems nog in de bomen hingen. Wat was het een lekkertje weertje! – vooral de eerste 60 minuten, daarna werd het echt belachelijk koud – Het was gezellig om met z’n allen samen te chillen in het park, omringd door de Japanners en hun hele buitenkeuken (PIZZA ZONDER OVEN?!). Blijkbaar is er ook een redelijk grote Indonesische gemeenschap in Fukuoka, dat vond ik heel interessant om te zien hoe zij ook lekker cosy onder de sakura zaten en net als de Japanners hun eigen eten hadden meegenomen inclusief barbecue, EN ook nog eens hun gebed gingen doen, gewoon te midden van iedereen. Dat vond ik wel bijzonder, ik denk dat dit in Nederland sowieso niet normale gang van zaken is, maar ook niet geaccepteerd zou worden.

Schermafbeelding 2013-04-01 om 09.35.22Na twee uurtjes hielden we het voor gezien (het weer was gewoon teleurstellend) en vergezelde ik mijn Europese studenten naar Canal City, waar we ‘all you can eat-pizza’ gingen eten! Wah! Het kostte 1,550 yen (omgereked 12,88 euro) en had geen tijdslimiet, je kon zoveel pasta, pizza en salade eten naar wat je op kon. En voor de eerste keer in mijn leven heb ik een ‘zoete’ pizza, ofwel ‘desert’ pizza gegeten; het was verrassend lekker! Opvallend genoeg, maar niet verassend, zag je hier ook de meer ‘dikkere’ tot aan obese toe Japanners en hun kinderen eveneens. Wat kunnen die ETEN! Ongelofelijk hoeveel zij kunnen verorberen. Dat vond ik wel sneu om te zien.

Leave a Reply

